تبلیغات
خانه ی سرگرمی - سری جدید کارت های گرافیکی NVIDIA و AMD (قسمت دوم)
 
خانه ی سرگرمی
                                                        
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : Amin
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 

 

در قسمت اول درباره نسل جدید صحبت کردیم و با آن ها آشنا شدیم. حال به مقایسه بین این کارت ها با هم و با نسل قبل می پردازیم تا ببینیم که در بازی های مختلف کدام کارت از قدرت بیشتری برخوردار است.

برای توضیح بیشتر به ادامه ی مطلب بروید.

METRO 2033

این بازی که در سال 2010 بوسیله موتور 4A Games ساخته شده، به پهنای باند خیلی بالایی نیاز دارد (مثل Crysis و Crysis Warhead) و از تکنیک های پیشرفته DX11 پشتیبانی می کند و می توان گفت که از همه بازی های دنیا تا به حال به سیستم بالاتری نیاز دارد. در این بازی گرافیک های AMD از NVIDIA پیش افتادند و دلیل آن هم این است که کارت های AMD دارای پهنای باند زیادی هستند. مثلاً 7970 حدود 40 درصد پهنای باند بیشتری نسبت به 680 دارد و در این بازی می بینیم که حدود 13 درصد از 680 قوی تر است. نکته جالب دیگر، این است که 670 و 680 تنها 1 فریم با هم فرق دارند، چون پهنای باند این دو کارت برابر است. علاوه بر پهنای باند، این بازی از تکنیک های پیشرفته DX11 نیز پشتیبانی می کند و چون Tessellation در این بازی بالا است، به دلیل وجود نسل جدید Tessellator روی کارت های گرافیک AMD این بازی روی کارت های AMD به خوبی پردازش می شود.

Battlefield: Bad Company 2

این بازی که بوسیله موتور Frostbite در سال 2010 ساخته شده، به قدرت Shading کارت وابسته است، از Tessellation قوی ای برخوردار نیست، به پهنای باند بالایی هم نیاز ندارد و نقطه مقابلی برای METRO 2033 به حساب می آید و هر کارتی که فرکانس و تعداد هسته های بیشتری داشته باشد، در این بازی موفق تر است. پس در این بازی شاهد برتر بودن NVIDIA بر AMD هستیم و کارت 670 حدود 40 درصد از 7950 و حتی 18 درصد از 7970 قوی تر است. همچنین 680 که دارای قدرتی برابر با 670 در بازی قبلی بود، الان حدود 10 درصد از 670 بهتر است و 690 با اختلاف زیادی در صدر جدول است و اختلاف 60 درصدی با نسل قبل خود یعنی 590 دارد که نشان از پیشرفت زیاد NVIDIA در این نسل است. البته همین اختلاف زیاد را در بازی METRO 2033 بین نسل جدید و قدیم گرافیک های AMD می دیدیم که در کل نشان دهنده این است که بر خلاف نظر کسانی که می گفتند کارت های گرافیک دیگر نزدیک به قله پیشرفت هستند، هنوز بسیار جای پیشرفت و کار دارند. بازی Battlefield 3 که با استفاده از موتور Frostbite 2 در سال 2011 ساخته شد هم مثل همین بازی است و NVIDIA با اختلاف زیادی پیش است. مثلاً 670 در این بازی 20 درصد قوی تر از 7970 است.

Crysis 2

این بازی بوسیله موتور بسیار قدرتمند Cry Engine 3 در سال 2011 ساخته شده و بر خلاف موارد فوق که به پهنای باند زیادی نیاز دارند، این بازی یک روند میانه ای را نسبت به آن دو دنبال می کند. یعنی بازی، هم Tessellation سنگینی دارد و هم به قدرت Shading و پهنای باند زیادی احتیاج دارد. با این تفاسیر 680 بهتر از 7970 و 7970 بهتر از 670 و 670 هم بهتر از 7950 است و 690 همچنان با اختلاف در صدر جدول است. البته چند نکته نیز در اینجا قابل ذکر است که هر چه وضوح تصویر بالاتر رود، بازی به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد داشت و همچنین Anti-Aliasing نیز چنین اثری دارد. بدین صورت که هر چه Anti-Aliasing را بالاتر ببریم، بازی به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد داشت و ما با افت فریم بیشتری مواجه خواهیم شد که NVIDIA تکنولوژی FXAA را برای کاهش نیاز به پهنای باند بالا اختراع کرده تا بجای بالا رفتن نیاز به پهنای باند، نیاز به قدرت Shading بیشتر شود و نقطه ضعف NVIDIA پوشانده شود.

Far Cry 2

در بازی هایی که روی DX11 اجرا نمی شود، کارت های NVIDIA عموماً برتر هستند، زیرا کارت های سری 7XXX قابلیت جدیدی را برای DX11 و Tessellation دارد (همان نسل جدید Tessellator) که این کارت را در بازی هایی که روی DX11 اجرا می شوند، قوی تر می کند. پس روی DX10 و DX9 آنچنان قوی نیست و کارت های NVIDIA قدرت بیشتری دارند. البته همان طور که گفتم، این اصل در عموم بازی های DX9 و DX10 صادق است. پس با تفاسیر بالا، مقرون به صرفه ترین کارت گرافیک دنیا تا کنون GTX 670 است که از رقیب AMD خود یک سر و گردن پیش است و در مقایسه با GTX 680 که 100 دلار از این مدل گرانتر است، تنها چندین درصد ضعیف تر است.

در حالیکه دارای برق مصرفی و صدا و دمای کمتری است و هر کس خواستار قدرت بیشتری است، می تواند از 2 way sli و 3 way sli در این کارت بهره بگیرد. البته باید به این نکته هم توجه شود که در صورت استفاده از چند کارت گرافیک یک CPU قدرتمند مثل 2600K یا 3960X یا 3770K لازم است تا دچار CPU Bottleneck نشویم. یعنی کارت بتواند با حداکثر کارایی خود عمل کند. همچنین این کارت در مقایسه با گرافیک نسل قبلی خود یعنی GTX 570 بسیار پیشرفت کرده است. فرکانس هسته ها که حدوداً 1.4 برابر و فرکانس حافظه که تقریباً 1.6 برابر شده و حافظه این کارت که بر خلاف حافظه 1.25 GB نسل قبل به 2 GB ارتقاء یافته، ولی هنوز کارت GTX 660 ti عرضه نشده که می تواند رقیبی سخت از لحاظ مقرون به صرفه بودن برای 670 باشد.





نوع مطلب : کارت گرفیک ها، 
برچسب ها : سری جدید کارت های گرافیکی NVIDIA و AMD (قسمت دوم)، NVIDIA و AMD،
لینک های مرتبط :




 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.